Pemberitahuan » Kewangan » 9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online

9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online

Apa pelan terbaik yang boleh anda aplikasikan supaya perniagaan online anda lebih sukses?

Apakah persediaan yang perlu anda lakukan sebelum anda memulakan perniagaan online? Anda pasti yang persediaan anda itu boleh menjadikan perniagaan online anda lebih sukses dan stabil?

‘Ada pelan yang terbaik tak untuk memulakan perniagaan online ni?’

Pmberitahuan sediakan 9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online khas untuk anda!

Teruskan bersama kami untuk membincangkan tentang 9 pelan terbaik ini yang boleh menjadi panduan pada anda yang baru bermula ataupun yang sudah lama dalam dunia perniagaan online ini.

Jom!

MEMAHAMI ASAS PELAN PERNIAGAAN ONLINE

Bila bercakap tentang perniagaan dalam talian, anda tidak dapat lari daripada me­rancangnya terlebih dahulu. Kalau dulu, anda perlukan satu perancangan yang baik, tetapi sekarang perlu baik dan kreatif.

Tanpa kedua-dua ini, anda pasti tidak terlawan persaingan sengit di luar sana. Jadi, sebaik-baik rancangan perniagaan perlu ditulis dengan baik, tidak statik dan sentiasa dikemas kini mengikut masa.

Tidak kisah jika disediakan untuk pelabur yang ingin melabur dalam perniagaan anda atau hanya sebagai garis panduan dalaman, ia tetap penting dalam menjayakan perniagaan itu sendiri.

Menurut kaedah yang dikenali sebagai “Lean Canvas”, sekiranya anda mampu menjawab soalan-soalan strategik ini, anda bakal mempunyai ranca­ngan perniagaan dalam talian yang bakal menggegarkan dunia. Anda adalah seorang yang bijak.

Seterusnya Anda boleh menilai pelan perniagaan di bawah ini supaya perniagaan online yang di bina dapat mencapai matlamat yang diinginkan. Pelan perniagaan online ini di bina dengan solan dan jawapan supaya anda lebih faham mengapa struktur ini di perlukan.

9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online - 9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online

9 PELAN TERBAIK UNTUK LEBIH SUKSES DENGAN BISNES ONLINE

Apakah masalah yang anda ingin selesaikan?

Persoalan ini nampak mudah tetapi jawapannya tidak semudah yang disangkakan. Perniagaan dalam talian anda perlu menyelesaikan satu atau dua masalah yang dihadapi oleh para pengguna di luar sana.

Jika masalah yang anda selesaikan itu amat membantu dalam kehidupan seharian mereka, maka dengan sendirinya perniagaan anda ini akan menjadi relevan. Para pengguna akan mencari anda dan bukan sebaliknya.

Perancangan Untuk Sukses Dengan Perniagaan Online 1 - 9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online

Siapakah segmen pelanggan anda?

Anda perlu tahu golongan pengguna yang akan menjadi sasaran anda. Adakah golo­ngan muda di bandar yang baru bekerja atau wanita berumur 40-an dan ke atas yang berada di luar bandar? Ambil sedikit masa untuk kenal pasti betul-betul siapakah yang bakal menggunakan produk atau perkhidmatan anda.

Baca Juga :  Cara Memohon Dana Rumah Mampu Milik BNM 2020

Sasaran yang tepat akan menentukan jualan yang baik.

Kenapa pilih anda?

Apabila anda memulakan perniagaan dalam talian pasti akan ada pesaing. Para pengguna mempunyai pilihan di tangan mereka. Jadi, kenapa mereka perlu memilih anda dan bukan jenama yang lain?

Cuba cari jawapan yang paling baik untuk soalan ini dan saya pasti selepas ini anda tidak akan menghadapi masalah walaupun mempunyai persaingan sengit.

 

Apakah penyelesaian yang anda sediakan?

Produk atau perkhidmatan yang anda sediakan itu perlu mempunyai ciri-ciri yang menjawab soalan pertama tadi. Senaraikan ciri-ciri tersebut? Pastikan ia ringkas dan mudah difahami oleh para pengguna.

Saluran apakah yang anda gunakan?

Saluran di sini bermaksud bagaimanakah cara anda membuat penjualan kepada para pengguna? Adakah melalui wakil jualan di seluruh negeri atau secara langsung, secara dalam talian, tradi­sional atau anda menggunakan ejen-ejen dropship atau bagaimana?

Ceritakan.

Daripada mana sumber pendapatan anda?

Anda perlu tahu siapakah yang bakal menjadi pelanggan berbayar anda. Adakah para pengguna itu sendiri secara langsung atau wakil jualan anda? Adakah anda perlu membayar komisen kepada ejen-ejen dropship anda atau bagaimana?

Bagaimanakah struktur kos anda?

Senaraikan kos-kos yang wujud. Anda perlu tahu de­ngan terperinci setiap kos tetap, kos semasa dan perbelanjaan-perbelanjaan lain agar anda dapat membuat bajet yang tepat.

Bagaimana ukuran metrik kemajuan anda?

Contoh-contoh ukuran metrik yang boleh anda gunakan ialah seperti jumlah trafik yang datang ke laman web anda. Berapa lama mereka berada di laman web anda, jumlah pengikut yang melanggani blog anda, jumlah pengikut di media sosial tertentu, berapa ramai pe­langgan berbayar dan lain-lain lagi.

Ukuran metrik ini perlu diukur berdasarkan jangka masa tertentu agar kita tahu sama ada strategi anda ini efektif ataupun perlu diubah.

Apakah kelebihan anda?

Pasti anda mempunyai sesuatu kelebihan yang pesaing tidak ada. Dapatkan kelebihan itu dan pengguna perlu tahu yang anda mempunyai kelebihan itu serta perlu memilih untuk membeli dengan anda, bukan dengan orang lain.

9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online 1 - 9 Pelan Terbaik Untuk Lebih Sukses Dengan Bisnes Online

KESIMPULAN

Dengan terjawab segala persoalan dalam tujuan pelan ini di tulis maka anda sudah boleh merancang matlamat, kos dan tenaga kerja yang di perlukan anda untuk mencapai target perniagaan atas talian yang anda bina.

Gunakan daya kreativiti, dan bakat yang anda ada untuk membina platform perniagaan online yang kukuh dan jelas. Jangan cepat putus asa, sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Teruskan belajar ilmu menerajui perniagaan online ini dan satu hari nanti usaha anda pasti akan terbayar.

Kami mengucapkan selamat berjaya dan sukses selalu dengan perniagaan online anda!