Pemberitahuan » Kewangan » Cara Daftar & Tambah Nilai Pelaburan ASB Secara Online

Cara Daftar & Tambah Nilai Pelaburan ASB Secara Online

Bagaimana cara untuk anda daftar dan tambah nilai pelaburan ASB secara online?

Pemberitahuan ada jawapan untuk persoalan anda!

Kerana entri kami Cara Daftar & Tambah Nilai Pelaburan ASB Secara Online disediakan khas untuk anda, dimana anda boleh mendapatkan segala maklumat asas dan panduan yang mudah difahami.

Jom!

APA ITU AMANAH SAHAM BUMIPUTERA?

ASB ni dilancarkan oleh Amanah Saham Nasiaonal Berhad pada 2 Januari 1990 untuk membantu bumiputera dalam menyediakan simpanan alternatif. Simpanan alternatif ASB ni pulak boleh menjana pulangan/keuntungan untuk jangka masa yang panjang dan secara konsisten.

Dalam erti kata lain, pulangan setiap tahun yang anda akan terima adalah konsisten. ASB ni jugak dibuat sebagai harga dana pendapatan ekuiti tetap, iaitu harga seunit dana tu dah tetap dengan harga RM1.00. Selain itu, sebarang jualan dan yuran penebusan unit ASB ni tak akan dikenakan caj.

Dengan melabur dalam ASB, anda boleh nimati dividen tiap-tiap tahun secara konsisten, dan jumlah dividen yang korang akan terima tu berdasarkan jumlah minimum setiap bulan dan modal anda. Kadar dividen yang diberikan tak kurang dari 5.5%.

Walaupun dividen yang anda terima sekarang ni dah tak berapa menguntungkan, pelaburan ASB ni tetap pilihan yang lagi baik, lebih-lebih lagi sekiranya anda tak mampu nak buat pelaburan lain macam simpanan tetap.

Cara Daftar & Tambah Nilai Pelaburan ASB Secara Online

Berikut kami kongsikan tutorial cara daftar dan semak ASB online melalui portal rasmi MyASNB. Turut disertakan cara anda boleh tambah pelaburan ASB anda secara online.

CARA SEMAK DAN DAFTAR ASB ONLINE

Untuk semakan ASB secara online, anda perlu daftar di portal MyASNB terlebih dahulu. Sebelum daftar, pastikan segala maklumat peribadi anda tepat. Untuk kesahihan, anda perlu kemaskini maklumat peribadi melalui kaunter-kaunter ASNB sama ada di cawangan ASNB seluruh negara atau di ejen-ejen ASNB seperi Pos Malaysia, Maybank, CIMB, RHB dan banyak lagi.

Baca Juga :  Teknik Mudah Guna Kad Kredit Dengan Bijak

Langkah-langkah pendaftaran MyASNB:

  1. Pastikan nombor telefon anda dengan ASNB telah dikemaskini
  2. Mulakan pendaftaran MyASNB
  3. Mula melabur dan mengurus pelaburan anda

Portal MyASNB dimiliki sepenuhnya oleh Amanah Saham Nasional Berhad. Ia adalah sebuah platform dalam talian yang mudah yang selamat bagi pelanggan ASNB untuk melihat pegangan dan melaksanakan urusniaga dalam talian di mana sahaja pada bila-bila masa.

Tiada caj tambahan untuk menggunakan platform ini. Walau bagaimanapun. yuran produk biasa seperti bayaran perkhidmatan dan GST adalah terpakai, jika ada. Dengan adanya MyASNB ini, ianya memudahkan anda untuk:

  • Pertanyaan butiran pegangan semasa
  • Melihat rekod transaksi portal sehingga 90 hari
  • Pelaburan tambahan
  • Kemaskini maklumat peribadi

Anda boleh mengakses maklumat akaun myASNB anda selama 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Walau bagaimanapun, transaksi kewangan adalah terhad kepada: Dana harga tetap: Ahad-Jumaat (7 pagi – 7 petang). Dana harga berubah: Ahad-Jumaat (7 pagi – 4 petang)

Nota : Tidak termasuk hari Sabtu and Cuti Umum.

Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan, anda boleh hubungi bantuan khidmat pelanggan 03-8026 8101 atau emel ke asnbcare@pnb.com.my

CARA TAMBAH PELABURAN MYASNB
  • Untuk topup pelaburan anda, sila login ke MyASNB dan klik pada bahagian Portfolio.
  • Kemudian pada bahagian transaksi pilih Pelaburan Tambahan.

Had minima adalah RM100 manakala had maksima sehari RM30,000 sahaja.

Memandangkan prestasi ASB cukup baik sepanjang diperkenalkan, jadi inilah tabung terbaik yang anda boleh gunakan untuk simpan duit. Lagi pun pelaburan ASB mudah dicairkan. Pulangan 6-7% setahun sudah cukup baik memandangkan ianya mendapat jaminan kerajaan dan risikonya sangat rendah.

KESIMPULAN

Untung kepada mereka yang berpeluang melabur dalam pelaburan ASB ini. Anda bila lagi?

Semoga perkongsian kami ini dapat memudahkan urusan anda menguruskan pelaburan ASB anda dengan lebih mudah pada masa akan datang.

Selamat maju jaya kami ucapkan!

TERIMA KASIH