Pemberitahuan » Panduan » Cara Memohon MyKad Baru (Hilang/Cip Rosak) Online

Cara Memohon MyKad Baru (Hilang/Cip Rosak) Online

Bagaimana cara untuk anda memohon MyKad baru (Hilang/Cip Rosak) online? 

Biasalah kita manusia biasa, kadang-kadang tanpa disengaja MyKad kita hilang ataupun mengalami kerosakkan cip, sudahnya sulit semua urusan. Apa cara mudah nak selesaikan masalah anda ini?

Untuk itu Pemberitahuan sediakan artikel hari ini khas untuk anda iaitu Cara Memohon MyKad Baru (Hilang/Cip Rosak) Online.

Lebih mudah. Malah jimat masa dan tenaga. Apa tunggu lagi?

Jom!

 

Quick and Easy - Cara Memohon MyKad Baru (Hilang/Cip Rosak) Online

Cara Memohon MyKad Baru (Hilang/Cip Rosak) Online

Hilang lagi? Rosak lagi? Haaa, sekarang ini anda tak perlu pening-pening nak bersesak di JPN lagi semata-mata nak mohon MyKad baru kerana sistem atas talian atau onlien untuk permohonan mengganti/mendapatkan MyKad baru sudah beroperasi sepenuhnya bagi memudahkan urusan anda sebagai pengguna.

Mengikut Peraturan 13, Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2007) setiap orang yang hilang kad pengenalannya (MyKad) hendaklah memohon kad pengenalan gantian dengan segera.

Jika sebelum ini pemohon perlu memohon secara manual di mana-mana kaunter JPN, kini anda hanya perlu login sistem gantian MyKad di https://mykadganti.jpn.gov.my/

Berikut adalah langkah-langkah yang perlu anda ikuti untuk berurusan dengan sistem atas talian menggantikan MyKad ini:

  1. Sebelum menggunakan sistem gantian ini, pengguna perlu mendaftar di portal kerajaan Malaysia terlebih dahulu.
  2. Kemudian barulah anda boleh log masuk ke sistem gantian MyKad untuk proses permohonan gantian.
  3. Sistem ini hanya beroperasi Isnin – Jumaat dari jam 8 pagi sehingga 4.30 petang.
  4. Sistem ini hanya membenarkan pengguna memohon gantian MyKad, bukan untuk memohon sebarang pertukaran maklumat seperti alamat dan sebagainya.

Tempoh kutipan seperti berikut:

  • Selepas tempoh 30 minit di Ibu Pejabat JPN W.P. Putrajaya, Ibu Pejabat Negeri dan semua Cawangan UTC
  • Selepas tempoh 5 hari waktu bekerja di JPN cawangan Semenanjung Malaysia
  • Selepas tempoh 7 hari waktu bekerja di JPN cawangan Sabah dan Sarawak

Untuk maklumat lanjut anda boleh muat turun manual pengguna di link yang kami sediakan ini atau hubungi talian berikut 03-88807077/7071/7067/7069/8206.

Baca Juga :  Tarikh Pembayaran Terbaru Bantuan Sara Hidup 2020

Selain itu, permohonan gantian juga boleh dibuat melalui MyEG bagi:

  • Gantian kad / cip rosak – Pengguna boleh membuat permohonan gantian sekiranya, keadaan fizikal MyKad anda rosak ataupun cip MyKad tidak dapat dibaca melalui proses pengesahan oleh agensi yang berkaitan bagi sebarang transaksi.
  • Gantian biasa – Pengguna boleh membuat permohonan gantian biasa bagi menaiktaraf cip MyKAD dari 32K/64K kepada 80K. Naiktaraf ini adalah untuk menyokong aplikasi-aplikasi baharu.
  • (Contoh : Aplikasi-aplikasi baharu yang telah di reka cipta untuk agensi-agensi kerajaan seperti FAMA, DOSH, JPA, DOF).
  • Gantian hilang MyKad – Gantian kehilangan MyKad: Mesti tidak melebihi 5 kali laporan kes kehilangan sahaja. Kompaun akan dikenakan bagi kes kehilangan. Rayuan kompaun hanya boleh dilakukan di pejabat JPN sahaja. Pemohon dinasihatkan untuk membuat laporan polis untuk pengeluaran dokumen pengenalan sementara – untuk sebarang tujuan rasmi – oleh mana-mana cawangan JPN.

BAGAIMANA DENGAN PROSES PENGAMBILAN MYKAD?

  • MYEG tidak menyediakan servis penghantaran MyKad.
  • Bagi anda yang telah memohon gantian MyKad ini, anda perlu menyemak status gantian di portal rasmi JPN.
  • MyKad yang telah siap boleh diambil di kaunter yang telah dipilih semasa proses permohonan dibuat. Biasanya proses ini memakan masa 10 hari bekerja kecuali di Pejabat JPN Putrajaya, kad anda akan siap dalam masa 24 jam hari bekerja.

Anda dikehendaki menbawa resit JPN dari MYEG bersama-sama dengan MyKad lama atau Dokumen Pengenalan Sementara (KPPK09) semasa pengambilan.

Wakil tidak dibenarkan untuk mengambil MyKad ini memandangkan pemohon perlu membuat pengesahan cap jari sendiri.

sss1 - Cara Memohon MyKad Baru (Hilang/Cip Rosak) Online

KESIMPULAN

Macam mana? Mudahkan? Banyak masa dan tenaga yang dapat anda jimatkan dengan perkhidmatan online penggantian MyKad ini. Diharapkan artikel kami kali ini dapat membantu memudahkan urusan anda yang mengalami masalah kehilangan atau kerosakan MyKad.

TERIMA KASIH