Tips Untuk Pastikan Permohonan Pinjaman Bank Lulus

Tips Untuk Pastikan Permohonan Pinjaman Bank Lulus

Apa tips-tips yang patut anda tahu untuk memastikan permohonan pinjaman bank anda lulus?

Sebelum buat apa-apa pinjaman bank tu fikir dulu dan senaraikan apa yang perlu anda sediakan? Syarat-syarat apa yang perlu anda patuhi?

Anda nak  buat pinjaman di bank tapi banyak perkara yang anda masih tak tahu. Sudahnya anda diamkan saja niat anda tu.

Kalau macam tu, jangan risau kerana Pemberitahuan kali ini memberikan anda khas tips-tips untuk memastikan permohonan pinjaman bank anda berjalan lancar dan boleh lulus pinjaman serta-merta. Mudah je, teruskan bersama kami!

Tips Untuk Pastikan Permohonan Pinjaman Bank Lulus

 

Syarat Mohon Pinjaman

Syarat asas utama untuk permohonan pinjaman bank sudah tentu adalah mempunyai pendapatan setiap bulan. Baik bekerja makan gaji ataupun pendapatan melalui bisnes. Secara asasnya anda mesti ada pendapatan untuk memohon pinjaman dari institusi kewangan.

Ketahuilah, pihak bank lebih gemar dan berani beri pinjaman kepada golongan yang bekerja makan gaji. Alasan utamanya adalah pendapatan golongan makan gaji ini adalah tetap dan terjamin. Mereka yakin akan terima ansuran pembayaran golongan ini setiap bulan. Tambah lagi permohon pinjaman bank ini pekerja kerajaan, lagilah mudah urusan mereka.

Berbanding golongan yang melakukan bisnes dan kerja yang memberikan pendapatan melalui komisen pihak bank agak sukar dan berhati-hati dengan mereka ini. Pun begitu bukanlah pihak bank tidak memberikan mereka pinjaman tetapi syarat kelulusan yang lebih ketat dikenakan.

Walaubagaimana pun kebanyakkan golongan berniaga tiada masalah untuk melepasi kelayakkan pinjaman bank.

Jadi diantara dua di atas ini anda berada di golongan yang mana?

 

Dokumen Asas Pinjaman Bank

Dokumen asas pinjaman bank adalah seperti penyata gaji, penyata KWSP, penyata bank untuk bukti transaksi pendapatan, penyata cukai dan seumpamanya. Bagi pemohon yang menjalankan perniagaan pula ada tambahan seperti borang D, SSM dan juga penyata istihar cukai dan resit bayaran cukai.

Kebiasaannya pihak bank akan meminta dokumen sokongan sekiranya didapati permohonan agak ‘lemah’ dari segi pendapatan atau komitmen anda yang tinggi. Ini semua adalah pekara asas atau paling utama pihak bank semak dahulu sebelum menyemak data rekod kredit anda. Inilah yang paling penting!

2 Syarat Penting Pinjaman

Syarat paling penting adalah rekod CCRISS dan CTOS. Rekod CCRISS adalah rekod yang dijana oleh Bank Negara Malaysia dari hasil laporan bank-bank yang terlibat memberi pinjaman kepada kita atau bank yang mana kita melakukan permohonan kepadanya.

Tips Untuk Pastikan Permohonan Pinjaman Bank Lulus

Rekod CCRISS

Rekod CCRISS menunjukkan butiran seperti pinjaman yang kita lakukan, bayaran bulanan yang dilakukan, amaun pinjaman dan butiran bank yang mengeluarkan pinjaman serta aktiviti pinjaman kita selama lewat 12 bulan yang terkini.

Andai ada pinjaman yang tidak dibayar selama satu bulan maka akan tercatit dalam laporan CCRISS tersebut tanda ‘1’. Jika tidak dibayar selama dua bulan maka tercatit tanda ‘2’. Jika kita merupakan pembayar pinjaman yang baik maka rekod CCRISS kita akan menunjukkan rekod tanda ‘0’ pada setiap bulan.

Baca Juga :  Permohonan Pinjaman Peduli Siswa Negeri Selangor 2020

Maka itu tandanya anda bagus.

Tetapi jika sekali rekod CCRISS kita ada tanda ‘2’ maka boleh lupakan hajat untuk memohon pinjaman…

Untuk pengetahuan anda rekod CCRISS ada tanda ‘2’ tidak akan diluluskan pinjaman, walaupun anda bergaji RM100,000 sebulan. Walaupun anda membayar bayaran yang tertunggak tersebut namun bank tetap tidak akan menerima permohonan kita kerana rekod tersebut akan disimpan selama dua belas bulan.

Melainkan kita melangsaikan semua baki pinjaman barulah bank akan mempertimbangkan permohonan kita semula. Jadi sila jaga rekod CCRISS kita. Jika kita ada masalah kewangan pastikan kita tidak terlewat sehingga melepasi tarikh 15 haribulan dan 30 haribulan kerana pada tarikh ini jika tiada bayaran dibuat maka anda akan direkodkan tidak membayar pinjaman.

Rekod CCRISS boleh diambil di Bank Negara Malaysia. Sila layari www.bnm.gov.my untuk maklumat lanjut.

Rekod CTOS

Manakala satu lagi perkara yang perlu dijaga adalah rekod CTOS. CTOS adalah rekod kewangan dan butiran kewangan yang diselia oleh pihak swasta. CTOS kebiasaanya merekodkan andai kita ada dikeluarkan surat
saman, jatuh bankrap dan seumpamanya oleh institusi kewangan dan juga pihak-pihak yang menuntut bayaran seperti syarikat telco.

Rekos CTOS biasanya akan tercalar sekiranya kita ada pinjaman atau bil yang tidak dibayar dalam tempoh yang lama sehingga keluar surat dari mahkamah. Untuk membersihkan rekod ini kita perlu jelaskan baki hutang dan pihak yang melaporkan untuk senarai hitamkan kita yang boleh minta CTOS untuk bersihkan rekod kita.

Jadi jika bercadang untuk membuat pinjaman pastikan kedua-dua rekod ini CCRISS dan CTOS bersih dahulu. Kedua-dua ini adalah kunci penting untuk kita lulus pinjaman.

Tips Rahsia Pinjaman

Tetapi… ada bank yang tidak perlu CTOS

Maybank dan Standard Chartered untuk makluman tidak menggunakan CTOS sebagai rekod rujukan mereka. Setakat artikel ini ditulis. Jadi sesiapa yang ada masalah dengan rekod CTOS masih boleh memohon pinjaman di Maybank dan Standard Chartered.

Tips Untuk Pastikan Permohonan Pinjaman Bank Lulus

 

KESIMPULAN

Pastikan anda teliti setiap syarat yang perlu dipenuhi, dan sediakan segala dokumen penting yang diperlukan sebelum anda mula nak buat pinjaman.

Pemberitahuan berharap tips-tips yang kami berikan ini dapat membantu anda merealisasikan impian anda.

Teruskan berusaha dan selamat berjaya kami ucapkan!


Semakan Permohonan